REKLAMA

Hlavní rubriky receptů jídel a nápojů

Průzkum Družstva CBA: Zboží ve velkých řetězcích je o více než 20 % dražší než v prodejnách tradičního trhu

Uložit do Oblíbených Zapsat si poznámku

Druhá fáze průzkumu Družstva CBA, který srovnává ceny zboží napříč českým maloobchodem, ukázala na významně vyšší ceny ve velkých řetězcích v porovnání s tradičními prodejnami. Rozdíl mezi oběma trhy byl v průměru více než pětinový, nejvíce ho přitom ovlivnilo zboží ze sortimentu drogerie. Ceny ve specializovaných drogeriích byly průměrně o téměř polovinu vyšší než u tradičního trhu. Významným zjištěním byly také shodné ceny u stejného zboží napříč jednotlivými řetězci.


Maloobchodní Družstvo CBA provedlo v létě druhou část průzkumu, v němž srovnává ceny v prodejnách tradičního trhu a velkých řetězcích. Zatímco v první fázi v zimě se družstvo soustředilo především na alkoholické nápoje a mléčné výrobky, nyní se zaměřilo na slané trvanlivé potraviny, tuky a omáčky, drogerii a lihoviny. Vycházelo přitom z červnových cen nezlevněného zboží ve vlastních prodejnách, ve velkých řetězcích Albert, Kaufland, Penny Market a Lidl a také ve specializovaných drogeriích Teta a Rossmann. Závěry druhé fáze průzkumu přitom potvrdily již dřívější zjištění týkající se vyšších cen ve velkých řetězcích. „Při započítání všech 83 sledovaných položek byla jejich cena ve velkých řetězcích v průměru o více než 20 procent vyšší. Propastné rozdíly šlo zaznamenat především u drogerie, jejíž ceny byly nejen v řetězcích, ale především ve specializovaných sítích výrazně vyšší ve srovnání s prodejnami tradičního trhu,“ uvedl předseda Družstva CBA Roman Mazák.

U drogerie byly porovnávány ceny celkem 47 produktů. Srovnávané zboží bylo přitom v průměru ve velkých řetězcích dražší o 28,5 % než v tradičních prodejnách. Objevovaly se dokonce případy, kdy byl stejný produkt v řetězci nabízen za téměř dvojnásobnou cenu. „Ve specializovaných drogeriích byly rozdíly ještě vyšší. Zatímco v prodejnách CBA se konkrétní aviváž v červnu prodávala za 50 korun, jinde ji bylo možné pořídit za 120 korun. Takový rozdíl v cenách je opravdu enormní,“ doplnil Mazák. Ve výsledku tak byly ceny sledovaného zboží ve specializovaných drogeriích v průměru vyšší o téměř 44 %. „Ačkoliv naši konkurenci průběžně monitorujeme, takto výrazný rozdíl jsme nečekali,“ řekl Mazák.

Srovnání prodejních cen u slaných trvanlivých potravin pak ukázalo opět na výrazný rozdíl mezi velkými řetězci a tradičním trhem. Ceny v nadnárodních sítích zde byly o více než pětinu vyšší než v případě prodejen CBA. „Dlouhodobě upozorňujeme na skutečnost, že standardní cena zboží v malých prodejnách se pohybuje na úrovni běžné akční ceny v nadnárodním řetězci. Data z průzkumu toto tvrzení pouze potvrzují,“ uvedl předseda Družstva CBA.

V sortimentu tuků a omáček nebyl oproti jiným druhům zboží rozdíl v cenách tolik výrazný, i tak ale byly průměrné ceny v některých řetězcích o necelých 10 % vyšší než v případě tradičního trhu. Průzkum u tohoto sortimentu však poukázal na jinou zajímavou skutečnost: ve velkých řetězcích, napříč různými obchodními aliancemi byly stanoveny stejné prodejní ceny. „Ukazují to například výrobky Hellmans či Rama, u kterých hned tři ze čtyř sledovaných nadnárodních řetězců určily stejnou prodejní cenu, zhruba o čtyři procenta vyšší než u CBA. Poukazovali jsme na to už v minulosti, nyní to však máme podložené i konkrétními daty,“ upozornil Roman Mazák.

Jedinou kategorií, která sledovala stejný sortiment jako první část průzkumu, byly lihoviny. I u těch se v červnu projevily vyšší obchodní přirážky a marže velkých řetězců, což se promítlo do výše cen. Vyjádřeno konkrétními čísly byly při zprůměrování hodnot u všech sledovaných produktů v jednotlivých obchodních sítích ceny lihovin v nadnárodních řetězcích o 12,4 % vyšší než u prodejen tradičního trhu.

 

Modelové příklady produktů v jednotlivých kategoriích

 

Druhá fáze průzkumu cen potravin

  • Průzkum provedl expertní tým Družstva CBA v průběhu léta. Srovnávány byly ceny 83 výrobků ze sortimentu drogerie, lihovin, tuků, omáček a slaných trvanlivých potravin.
  • Z tradičního trhu byly ceny sledovány v prodejnách Družstva CBA. Zahraniční řetězce zastupovaly Kaufland, Albert, Lidl a Penny Market. Sítě drogerií pak Rossmann a Teta.
  • Ceny ve velkých řetězcích byly v průměru o více než 20 % vyšší než u tradičního trhu.
  • Největší rozdíl bylo možné zaznamenat u drogerie (ve specializovaných drogeriích bylo zboží v průměru až o polovinu dražší oproti tradičnímu trhu) a slaných trvanlivých potravin.
  • Zjištěna byla opakovaně také stejná výše cen jednotlivých produktů u různých nadnárodních řetězců.
  • První fáze průzkumu se uskutečnila v lednu, více informací o ní lze najít zde.

 

Poznámka redakce:

Družstvo CBA CZ je sdružení velkoobchodů a maloobchodních jednotek, které aktuálně čítá více než 1000 prodejen a produkuje obrat téměř 2 miliardy Kč. Současným cílem CBA je vybudovat stabilní síť kvalitních maloobchodů, čehož se snaží dosáhnout podporou maloobchodníků, investicemi do prodejen, kvalitním marketingem nebo zaváděním nových technologií a služeb. Pilířem je jednotný maloobchodní pokladní systém s centrálním číselníkem zboží čítajícím v současnosti již více než 120 tisíc položek.

Uložit do Oblíbených Zapsat si poznámku

Fotogalerie:


reklama


Nejnovější články

Na webu Rybářský rozcestník.cz najdete unikátní rybářskou kuchařku!

Rybářský rozcestník.cz je přehledný, moderní web pro zapálené rybáře a rybářsky plný fotografií i kvalitních článků o rybách a rybářích. Kromě jiného na tomto portálu najdete atlasy ryb, živočichů a vodních rostlin, také encyklopedii rybářských uzlů a mnoho dalšího. Nepřéhlednutelná je také na webu rybářská kuchařka, která by mohla padnout do oka i nerybářům!

číst dále ...

Valentýnské menu II.

Tip, jak by mohlo vypadat vaše valentýnké menu. Je to jen inspirace, přizpůsobte si slavností tabuli na Svatého Valentýna vašim chuťovým buňkám, nebo spíše mlsnému jazýčku vašeho partnera či partnerky! :)

číst dále ...

Valentýnské menu I.

Ačkoli je máj lásky čas, nesmíme zapomenout ani na svátek všech zamilovaných, a to na sv. Valentýna. A protože láska prochází žaludkem, přinášíme vám pár tipu na večerní menu, kterým jistě svou polovičku očarujete. Pokud celé menu nestíháte připravit, rozhodně si připravte alespoň čokoládové košíčky se srdíčky. Ty se budou hodit každopádně.😊

číst dále ...

Valentýnské müsli snídaně do postele. 4 tipy na romantické recepty

Že každý rok při této příležitosti chodíte na romantickou večeři? To je samozřejmě skvělé! Zkuste však letos svou drahou polovičku překvapit hned na úvod zamilovaného dne a připravte lehkou, ale přitom výživnou snídani až do postele. A protože správná snídaně by měla obsahovat dostatek kvalitních sacharidů, vlákniny a bílkovin, přinášíme vám čtyři tipy na snídaně z müsli.

číst dále ...

Láska na talíři: jaké valentýnské pochoutky připravit vašim nejmilejším

Ne nadarmo se říká, že láska prochází žaludkem. Svatý Valentýn je za rohem a jak lépe ho oslavit, než dobrým jídlem a pitím! Je zvykem brát svou drahou polovičku na romantickou večeři, ale po letech mohou i ty nejluxusnější restaurace omrzet. Přitom můžete romantickou atmosféru vykouzlit i v pohodlí vašeho domova a připravit lahodný pokrm partnerovi či partnerce sami. Vaše úsilí jistě nadchne protějšek více než drahé menu v restauraci. Jako inspiraci jsme pro vás vybrali několik receptů z oblíbených pořadů o vaření na TV Paprika.

číst dále ...

Tuřín – neprávem zapomenutá zelenina

Tuřín je křížencem vodnice a hlávkového zelí. I když je dobře známý fanouškům kultovního seriálu Černá zmije, který se odehrával v anglickém středověku, tak byl objeven a popsán pravděpodobně až v 17. století ve Švédsku, odkud se rozšířil do Evropy a celého světa. Tuřín je sytý, a hlavně mrazu odolný. A to více než jakákoli jiná zelenina. Díky tomu byl velmi oblíbenou potravou chudých a zejména během světových válek se jednalo o jednoduchou potravinu pro vypěstování i skladování a častou složku jídel. Možná proto, že tuřínu měli všichni už dost, po druhé světové válce vymizel z našich jídelníčků. To je ovšem škoda.

číst dále ...

Poslechněte babičky: Polévka je grunt a v chladném počasí příjemně zahřeje

„Polévka je grunt a maso je špunt,“ také jste to od babičky slýchali? Tak si toto rčení dobře zapamatujte, protože je pravdivé. Polévky působí blahodárně na organismus, v zimě nás příjemně prohřejí a v létě ve své studené formě naopak ochladí. Díky řadě pozitivních účinků na tělo i mysl by měly být polévky součástí každého jídelníčku. Jsou velmi nenáročné na přípravu, a není divu, že si je oblíbili již naši předkové.

číst dále ...

Napište do okna našeho gastronomického slovníku hledaný výraz nebo klikněte na jedno z písmen abecedy