REKLAMA

Hlavní rubriky receptů jídel a nápojů

Jezte hezky česky!

Uložit do Oblíbených Zapsat si poznámku

V devadesátých letech jsme bohužel předali faktický monopol na distribuci potravin několika obřím zahraničním prodejním řetězcům. Ty ovšem preferují výrobky ze svých původních zemí, to znamená výrobky těch producentů, se kterými jsou obchodně nebo vlastnicky propojeny. Stále více ignorují výrobky a suroviny české. Důsledkem je zavírání našich závodů a zvyšující se nezaměstnanost!


Jako příklad vám uvedu třeba znojemskou mlékárnu. Musela opravdu zaniknout? Museli o práci přijít desítky a stovky lidí? Jistěže nemuseli, ale pokud obchodní řetězce přestali nakupovat mléčné výrobky u nás, nebyl odbyt, potíže podniku se začaly stupňovat, nejspíš pomohlo i nějaké to tunelování a bylo po práci pro mnoho a mnoho našich spoluobčanů. Naděje na obnovu tohoto tradičního výrobce v našich končinách je již velmi mizivá.

Menší poptávce se museli přizpůsobit i zemědělci, nikdo nechtěl odebírat mléko a bylo jasno. Potíže neměla jenom mlékárna, zemědělci, ale i občané, kteří v těchto odvětvích nalezli práci. Během krátké doby o ni bez náhrady přišli. Proč k tomu vlastně došlo a hlavně, zda k tomu dojít muselo? Samozřejmě nemuselo. Nemuseli jsme vydat náš trh zahraničním obchodním řetězcům bez jakýchkoli omezení. Mohli jsme je legislativou svázat tak, jako jsou řetězce omezovány v zemích západní Evropy. Například v Rakousku zákon přísně limituje velikost prodejny. Ve Francii zase musí obchodní řetězce, které se uchází o licenci, mít na pultech minimálně 50 % francouzských potravin, v některých regionech dokonce musí odebrat určité množství místních regionálních produktů.

My jsme naopak v situaci, kdy opravdu nevíme, co jíme! Teď si určitě říkáte, když to jde jinde, proč to nejde u nás? Zvláště nyní kdy okouzlení ze „západních“ potravin efektně zabalených a s mohutnou podporou televizní reklamy je pryč! Stejně jako práce pro tisíce našich občanů, kteří o ni přišli, když byli vytěsněni naši výrobci potravin z českého trhu. Veškerý boj o zákazníka a co nejnižší cenu výrobku má katastrofální dopad na kvalitu potravin!

Mgr.

R.

Šalomonová

Uložit do Oblíbených Zapsat si poznámku


reklama



Napište do okna našeho gastronomického slovníku hledaný výraz nebo klikněte na jedno z písmen abecedy