REKLAMA

Hlavní rubriky receptů jídel a nápojů

Dárci přispívají na projekt Zachraň oběd koupí Obědovky, voucheru na převoz nevydaných obědů z jídelen lidem v nouzi

Uložit do Oblíbených Zapsat si poznámku

Díky aktivitě organizace Zachraň jídlo se od poloviny března 2022 podařilo zachránit přes 12 000 obědů, které zbývají ve firemních jídelnách, a darovat je lidem v nouzi. Nyní organizace spouští na platformě Darujme měsíční sbírku, která projektu Zachraň oběd umožní fungovat i v budoucnu. Zakoupením voucheru dárce zajistí převoz nevydaných obědů z firemních kantýn do charitativních organizací v Praze. Pomůže tak například samoživitelkám a eliminuje plýtvání jídlem.


V rámci sbírky si lidé mohou koupit Obědovku, voucher na záchranu nevydaných porcí z firemních jídelen před jistým vyhozením. Je to poukaz, který nasytí potřebné a pomůže neplýtvat jídlem. A jak to celé funguje? Například díky voucheru v hodnotě již 300 Kč se zachrání 15 porcí hotového jídla, to znamená 15 obědů pro lidi v nouzi. Za 1000 Kč je to už 70 porcí.

Organizace Zachraň jídlo navazuje spolupráci s firemními jídelnami, které vaří ve velkém pro zaměstnance nebo veřejnost. I přes snahu provozovatelů co nejlépe plánovat zbyde v každé jídelně denně 10–20 porcí. To je zhruba 72 000 nevydaných jídel denně. 72 000 vyhozených šancí nasytit ty, kteří si sami teplý oběd dovolit nemohou. Tyto zbylé obědy od nich převezme distribuční firma DoDo a převeze je lidem v nouzi, kteří je ihned sní. Kde je to možné, převáží se jídlo v REkrabičkách, čímž se minimalizuje odpad skutečně na minimum. Tímto způsobem se od března 2022 podařilo darovat přes 12 000 porcí obědů, které by jinak skončily v koši.

“Projektu se daří a jsme pyšní, že se nám povedlo unikátní propojení prevence plýtvání jídlem a sociální pomoci. Chtěli bychom, aby projekt mohl fungovat i v budoucnu. Právě kvůli tomu spouštíme kampaň Obědovka. S její tvorbou nám pro bono pomohla reklamní agentura WMC Grey, bez jejíž pomoci bychom se neobešli,” zmiňuje ředitelka spolku Zachraň jídlo Michaela Číhalíková.

Aby Obědovka mohla dále fungovat i růst, je potřeba získat pravidelné dárce. Právě proto vznikla vedle outdoorové a online kampaně i aktivační kampaň s influencery. Oslovili jsme známá jména, která se na svých profilech zabývají tématy ohledně jídla a stravování. Poslali jsme jim jídelníček, který mají lidé v azylových domech běžně na talíři. Konzervy, pečivo, čínské polévky a nebo nic. Na nich je azyl menu rozebrat, sdílet, vyzkoušet – co uznají za vhodné. A vyzvat své sledující ať pomohou potřebným ukončit jejich nedobrovolnou dietu darováním Obědovky.

”Několikrát jsme u různých charitativních projektů zjistili, že nejlepší je komunikovat autenticky. Takže chceme ukázat únosně kreativním způsobem realitu.’’ Popisuje agenturní ”WHY” kreativní ředitel WMC Grey, David Suda.

Podle dat Evropské typologie bezdomovství a vyloučení z bydlení v prostředí ČR z roku 2020 bylo v České roce okolo 20 000 lidí bez střechy nad hlavou nebo v akutní bytové nouzi. Momentálně jsou odhadovaná čísla vyšší. Po covidu přišla válka na Ukrajině, s tím spojená energetická krize a inflace. Všechny tyto faktory výrazně zhoršily životní úroveň tisíců lidí po celé České republice a tím narůstá zájem o služby charitativních organizací. Michaela Nováková, ředitelka Azylového domu pro matky s dětmi Otevřené srdce, zmiňuje: “Nikdy jsme neměli více žádostí o azyl. Stojí za tím inflace, energetická krize a špatná bytová situace v Praze. Momentálně máme okolo 50 nevyřízených žádostí.”

„Teplé, plnohodnotné jídlo je pro naše klienty luxus. Mnoho z nich teď jí, co kde najdou. V důsledku nesprávné životosprávy a absence plnohodnotné stravy často trpí zažívacími problémy, které dále přecházejí v chronická onemocnění,” říká Hana Štěpánová z Azylového domu sv. Terezie v pražském Karlíně, podle které počet lidí v nouzi v posledních letech významně stoupá.

Jen v Praze má o zapojení do projektu Zachraň oběd zájem dalších 23 charitativních organizací a přibývá i počet kantýn ochotných darovat své nevydané pokrmy lidem v nouzi. Zachraň jídlo by v dalších letech rádo rozšířilo aktivity po celé republice. I to je důvod proč organizace potřebuje finanční podporu.

 

K čemu organizace použije získané finance?

Přebytečné jídlo poskytují jídelny zdarma, je ale nutné pokrýt náklady na koordinaci převozů nevydaných porcí, na provoz aplikace, která darování usnadní a také na rozšiřování sítě zapojených subjektů. Jeden oběd zahřeje u srdce, ale teplé jídlo každý den může změnit život. Zakoupením Obědovky v hodnotě 300 korun se podaří zachránit a převézt 15 obědů k lidem v nouzi.

 

Partneři kampaně:

DoDo, Eurest, FreshPoint, Perfect Canteen, REkrabička, Scolarest, WMC Grey, Zátiší Group.

 

Web sbírky: https://www.darujme.cz/projekt/1206071

 

Poznámka redakce:

Spolek Zachraň jídlo vznikl v roce 2014 s cílem zviditelnit téma plýtvání jídlem, zvyšovat povědomí veřejnosti o tomto problému a lobbovat za systémové změny. Od začátku svého působení si organizace dokázala vybudovat důvěryhodné renomé a expertní pozici v oblasti tématu plýtvání potravinami. Má za sebou mnoho úspěšných happeningů a vzdělávacích kampaní včetně tvorby knihy Zachraň jídlo v kuchyni. Nyní se soustředí na projekt Zachraň oběd, ve kterém zprostředkovává darování hotových pokrmů z gastroprovozů lidem v nouzi. Součástí poslání
organizace je také propojovat jednotlivé subjekty, proto je často v kontaktu s komerčními subjekty, neziskovými organizacemi a státní správou. To vše s cílem, aby se snížil objem vyhozených potravin v ČR o polovinu mezi lety 2020 a 2030 a aby se efektivní využití jídla stalo něčím samozřejmým.

Uložit do Oblíbených Zapsat si poznámku

Fotogalerie:


reklama


Nejnovější články

25 nejlepších receptů na pečené vánoční cukroví

Vybrali jsme pro vás ty nejlepší recepty z naší databáze internetové kuchařky ReceptyOnLine.cz na pečené vánoční cukroví. Snad náš výběr vás bude inspirovat a pomůže vám s rozhodnutím, které vánoční cukroví letos upečete.

číst dále ...

Jak odlehčit štědrovečerní hostinu

Nesou se vaše Vánoce ve znamení opulentních obědů a večeří, ať už doma či u příbuzných? Možná přišel ten správný čas vyzkoušet lehčí variantu štědrovečerního jídla. Koneckonců Vánoce by neměly být svátky obžerství a bolavý žaludek nepotěší asi nikoho. Vyzkoušejte tipy na odlehčení klasických vánočních jídel, po kterých kila nahoru nepůjdou.

číst dále ...

Recepty, které ozvláštní podzimní menu. Kombinaci masa a báječných sezónních dobrot si zamilujete!

Bloudíte mezi regály obchodů a marně přemýšlíte, jakými pokrmy ozvláštnit pochmurné podzimní víkendy? Pak vsaďte na to, co je právě nejdostupnější – lokální čerstvé a šťavnaté suroviny. Vždyť na podzim jich je k dostání celá řada a byla by chyba je řádně nevyužít. Zkombinujte je s masem a provoňte kuchyni neodolatelnými dobrotami!

číst dále ...

Vánoční pečení v plném proudu. Vyzkoušejte netradiční druhy mouky a myslete na kvalitu!

Jelikož se tolik očekávané období vánočních svátků nezadržitelně blíží, většina domácností už oprašuje recepty a pomalu se chystá na přípravu cukroví. Linecké, perníčky, vanilkové rohlíčky nebo třeba pracny. Každý máme svůj oblíbený druh, na který jednoduše nedáme dopustit. Pokud byste však rádi každoroční vánoční klasice letos dodali nový rozměr, zapomeňte na pšeničnou mouku a vyměňte ji za zajímavější alternativy. Zároveň myslete na to, že kvalita je na prvním místě!

číst dále ...

Vánoce na TV Paprika

Kulinářská stanice TV Paprika přináší bohatý vánoční program, jež opět nešetří nápady a návody na ty nejlepší dobroty. Inspirujte se novými recepty od samotného mistra – Jamieho Olivera, který ukáže, že i s jedním hrncem je možné nadělat mnoho parády. Chybět nebude ani oblíbená trojice kuchařů – Gordon, Gino a Fred, kteří se vydají oslavit Vánoce až za polární kruh. To vše a mnohem více, sledujte v prosinci na televizní stanici TV Paprika.

číst dále ...

Znáte červené kiwi?

Kiwi je stálicí mezi exotickým ovocem. Během zimních měsíců je na českých stolech velmi oblíbené a zná ho úplně každý. Tedy pokud jde o zelené kiwi. Znáte ale kiwi červené? Svým oválným tvarem a hnědou slupkou je velmi podobné svému zelenému protějšku, ale jeho slupka nemá chloupky. Po rozkrojení se liší barvou, která je spíše žlutá a přechází až do červena. Rozdíl je také v chuti, která je jemnější a méně výrazná. Červené kiwi je však, stejně jako to zelené, plné vitamínů a dalších tělu prospěšných látek.

číst dále ...

Příběh značky McCain, hranolkové legendy

Znáte legendární hranolky, které se připravují pečením v troubě bez oleje? Přesně tak, jde o značku McCain, která doslova přepsala postup přípravy hranolků v českých domácnostech. Víte však o tom, že společnost McCain vznikla v Kanadě jako rodinná firma, a ještě i dnes čerpá ze svých „rodinných kořenů“? Společnost podporuje generace farmářů na celém světě a společně aplikují principy udržitelného a regenerativního zemědělství. „Doufáme, že sdílením našich záměrů se světem inspirujeme ostatní, aby se zapojili,“ říká Max Koeune, prezident a generální ředitel McCain Foods Limited.

číst dále ...

Napište do okna našeho gastronomického slovníku hledaný výraz nebo klikněte na jedno z písmen abecedy