REKLAMA

Hlavní rubriky receptů jídel a nápojů

Původ i kvalita. Vyznáte se v označení potravin?

Uložit do Oblíbených Zapsat si poznámku

PR - Rady a tipy profesionálůDoba, během které putuje potravina z regálu přímo do nákupního košíku, se v poslední době podstatně prodloužila. Na trase přibyla zastávka, kdy je produkt zákazníkem otáčen a zkoumán ze všech stran ve snaze seznámit se detailněji s obsahem. To mají usnadňovat viditelné značky. Rozumíte jim?


Regio, bio, eko, bez toho a bez tamtoho. Přívlastků u potravin se v posledních letech vyrojilo tolik, že by byla na místě malá encyklopedie. Lepek, éčka, chemie, původ, udržitelnost i sociální odpovědnost výrobce, to všechno zajímá stále více spotřebitelů a nejen v oblasti potravin. Kdo ale nechce s každým nákupem uvíznout v pavučině souvislostí, cítit se provinile a prostě si normálně nakoupit s tím, že by rád něco kvalitního a z tuzemska, vystačí si se základními značkami.

 

Česká potravina

PR - Rady a tipy profesionálůTím, že koupené jídlo pochází z České republiky, si můžete být jisti v případě označení Česká potravina. U nezpracovaných potravin, vinařských produktů nebo mléka logo garantuje, že všechny složky pochází z Česka a prvovýroba, porážka zvířat a všechny fáze výroby proběhly na našem území. U všech ostatních potravin je zárukou, že součet hmotnosti složek pocházejících z České republiky tvoří nejméně 75 % celkové hmotnosti v okamžiku jejich použití a výroba proběhla rovněž na území ČR. Do celkové hmotnosti se v tomto případě nezapočítává přidaná voda. V obou dvou případech logo používá například firma ZEMAN maso-uzeniny, která odebírá zvířata a maso od okolních zemědělců, má vlastní porážku i následnou výrobu, čímž je český původ potravin zcela jistě zaručen.

 

Klasa

PR - Rady a tipy profesionálůNárodní značka kvality KLASA je propůjčována na tři roky a její držení může být buď prodlouženo, nebo odebráno, pokud dojde ke zhoršení kvality či porušení podmínek pro její získání.

Výrobce musí splňovat řadu náležitostí, mezi které patří například doklad o jakosti a zdravotní nezávadnosti, dodržení požadavků na základní surovinu, požadavky zákona č. 110/1997 o potravinách a tabákových výrobcích, certifikát ISO nebo certifikát systému kritických bodů. Kvalitu pak posuzuje velká odborná komise, ve které je Ministerstvo zemědělství, Státní zemědělský intervenční fond, výzkumné instituce, výrobci i spotřebitelé. V obchodech adekvátnost užití loga kontroluje Státní zemědělská a potravinářská komise. Národní značkou kvality KLASA se může chlubit již 1027 produktů od 217 českých a moravských výrobců. Je mezi nimi například pivo z humpoleckého Pivovaru Bernard nebo výrobky z Jaroměřické mlékárny na Vysočině.

 

BIO

Rady a tipy profesionálůBiopotraviny neobsahují chemická aditiva, konzervanty, stabilizátory a umělá barviva. S ohledem na fakt, že etiketa bio je v kurzu a dá se považovat i za účinný marketingový nástroj, v regálech ho rozhodně neminete. I když škála českých biopotravin pořád roste, hodně se jich stále dováží ze zahraničí. Jako celostátní ochranná známka pro biopotraviny se používá tzv. biozebra.

Logo je možné použít pouze v souladu s ustanovením zákona o ekologickém zemědělství. Biozebru spatříte na mnoha výrobcích ekologických zemědělství z celé ČR. Jedním z nich je například Bio Farma Sasov u Jihlavy.

Rady a tipy profesionálůBiopotraviny vyrobené v Česku musí být označeny také logem evropským. Vedle loga EU se musí označovat i místo, kde byly vyprodukovány suroviny, ze kterých se produkt skládá.

Pro biopotraviny dovezené do EU ze třetích zemí je evropské logo dobrovolné.

 

 

Regionální potravina

PR - Rady a tipy profesionálůS úmyslem podpořit lokální produkci a spotřebu v regionech ČR uděluje Ministerstvo zemědělství tento titul nejkvalitnějším zemědělským a potravinářským výrobkům, které každoročně zvítězí v krajských soutěžích.  Potravina musí být vyrobena na území kraje, ve kterém bylo ocenění uděleno, a ze surovin dané oblasti. Díky stále větší popularitě lokálních produktů najdete toto logo na celé řadě různých výrobků od medu, přes pivo až po salámy ve všech krajích. Příkladem za všechny mohou být Hovorkovy hořické trubičky.

 

Vím, co jím

Rady a tipy profesionálůJsou živiny, jejichž nadměrná konzumace rapidně zvyšuje riziko civilizačních chorob. Proto přišla Světová zdravotnická organizace a Organizace OSN pro výživu a zemědělství s výzvou, díky které vznikl globální program s názvem „The Choices Programme“. Ten umožňuje konzumentům lepší orientaci v nabídce potravin. K tomu slouží logo „Vím co jím“ označující potraviny, které splňují definovaná nutriční kritéria. Nakupující se tak můžou snadno rozhodnout pro nutričně vyváženou potravinu přímo v místě nákupu. Ke kampani se v ČR zapojily převážně velké potravinové řetězce a jimi prodávané značky.

 

Nezbývá než dodat, že kromě těchto navigačních značek vám v orientaci mezi regály jistě pomůže i zdravý rozum. O výše uvedená loga se však na rozdíl od mnoha reklamních sdělení na obalech, může s klidem opřít.

Uložit do Oblíbených Zapsat si poznámku


reklama



Napište do okna našeho gastronomického slovníku hledaný výraz nebo klikněte na jedno z písmen abecedy