REKLAMA

Hlavní rubriky receptů jídel a nápojů

Nákupní centra v Česku se více zaměřují na gastronomii. Hitem posledních let jsou zejména food festivaly

Uložit do Oblíbených Zapsat si poznámku

Nákupní centra se v posledních deseti letech začala výrazně soustředit na gastronomické služby. Kromě zvětšování plochy nájemců z tohoto sektoru s nimi také výrazněji spolupracují, při vlastních akcích například nabízejí jejich občerstvení. Centra čím dál častěji organizují vlastní food festivaly. Návštěvníkům se snaží obohatit nákupy o tematickou gastronomii, využívají přitom zejména současné popularity street foodu.


Gastronomie hraje v nákupních centrech s postupem času stále významnější roli. Podle odborníků si jako doplňková služba dodavatelé občerstvení vydobyli zásadnější místo se začátkem globální ekonomické krize. „Řada nájemců v nákupních centrech měla tehdy problémy, poptávka po maloobchodních prostorech poklesla a této příležitosti se chopily potravinářské provozovny jako McDonald‘s, KFC či Starbucks. Postupně si tak upevnily pozici, obsadily strategická místa v nákupních centrech a staly se významnou součástí marketingového nástroje jejich managementu,“ řekl regionalista z Ekonomicko-správní fakulty Masarykovy univerzity Josef Kunc.

Jedním z příkladů může být užší spolupráce nákupních center s gastronomickými nájemci během nejrůznějších akcí, které se v centrech konají. „Návštěvníci se tak mohou v rámci vybraných eventů setkat také s dodavateli gastro zážitků a užít si drobné osvěžení v podobě malého zákusku či drinku. Je to zajímavá přidaná hodnota, která je na místě často příjemně překvapí,“ uvedl ředitel Galerie Vaňkovka Brno Jan Borůvka.

 

 

Rostoucí plocha gastro provozů

Obsazenost nájemci v potravinářském sektoru by v českých nákupních centrech měla podle Kunce v budoucnu dále růst. Nyní činí zhruba 5 až 10 procent z celkové plochy, u atraktivnějších a úspěšnějších je pak mírně vyšší. Ve vyspělých zemích západní a jižní Evropy se uvedený podíl blíží i k 20 procentům. Podle regionalisty by plocha potravinářského segmentu v tuzemských centrech měla růst i v budoucnu, jedním z důvodů přitom bude mimo jiné trend zdravého stravování.

Právě aktuální trendy se přitom podle Borůvky musí nákupní centra snažit neustále sledovat a jít tak návštěvníkům naproti. „Vnímáme větší náročnost českých zákazníků směrem ke gastro provozům stejně jako rostoucí popularitu zejména asijské kuchyně. Snažíme se v tomto zohledňovat i naši nabídku z hlediska nájemců,“ doplnil ředitel Galerie Vaňkovka.

 

Začátek food festivalů

S gastronomií v nákupních centrech se v posledních letech začínají spojovat také nejrůznější akce v podobě food festivalů. Nebylo tomu tak ale vždy. „První food festivaly se v České republice pořádaly od roku 2007. V té době to byla u nás zcela ojedinělá akce, ale neměla nic společného s nákupními centry, byla to spíše forma open garden party, méně okázalé akce poté probíhaly jako street food festival,“ řekl Kunc. Až později na ně navázaly menší specializované gastronomické a kulinářské akce, ze kterých se následně etablovaly klasické food festivaly, jak jsou známé dnes.

Zřejmě nejvýraznější akcí tohoto druhu je v současné době Burger Festival, který se koná ve spolupráci s nákupními centry v 11 krajích v Česku a své zastoupení má i v Bratislavě. „Těší nás, že jsme největším tuzemským festivalem s více než 300 tisíci návštěvníky. Lidé mají rádi změnu a street food, nabídku 50 různých sliderů na jednom místě jim navíc nenabídne žádná restaurace,“ uvedl organizátor festivalu Bedřich Snášel.

 

 

Obliba street foodu

Popularitu street foodu vnímá jako jeden z hlavních důvodů oblíbenosti gastro akcí i Jan Borůvka. Konání food festivalů v blízkosti obchodních center je podle něj logickým vyústěním, které přináší oboustranné výhody. „Lidem, kteří míří na nákupy, nabízí možnost občerstvení v nadstandardní kvalitě. Naopak ti, kteří jdou v první řadě za jídlem, si mohou v parném létě svůj program zpestřit nákupem v klimatizovaném centru,“ sdělil.

Gastronomicky zaměřené akce jsou přitom podle Kunce trendem, který tuzemská nákupní centra přebírají ze západních zemí. „Oproti České republice, která je často první nárazníkovou zónou západních trendů, může být na Slovensku, v Maďarsku či Polsku určité fázové zpoždění v horizontu maximálně dvou let,“ upozornil Kunc. Podle Markéty Pavleje, provozovatelky food blogu Kitchenette.cz, lze v poslední době hovořit o boomu food festivalů. „Každý rok je jich více a více, i jejich návštěvnost je stále větší. Obchodní centra se snaží současné vlny využít. Podobné akce v nich však registruji až poslední rok,“ řekla.

Podle organizátora Burger Festivalu Bedřicha Snášela je jedním z hlavních důvodů obliby food festivalů také skutečnost, že se lidé ve městech nudí a hledají další aktivity. „Street food jim právě toto nabízí, bohužel ale ne vždy v plné kvalitě. Některé festivaly zařazují mezi své stánky prakticky každý subjekt z ulice, což není pokaždé ku prospěchu. V případě Burger Festivalu si snažíme vybírat jen ty nejlepší, abychom drželi vysokou úroveň,“ uzavřel Snášel.

Uložit do Oblíbených Zapsat si poznámku

Fotogalerie:


reklama


Nejnovější články

Tradiční české vánoční recepty na sladké pečivo, moučníky a dezerty, TOP výběr těch nejlepších receptů

Výběr známých, ale i méně známých, tradičních českých vánočních receptů na sladké pečivo, moučníky a dezerty z receptářů našich babiček a prababiček. TOP výběr těch nejoblíbenějších receptů z databáze internetové kuchařky ReceptyOnLine.cz najdete pěkně na jednom místě, stačí kliknout na nadpis nebo fotku v tomto příspěvku! Přejeme vám velkou pohodu strávenou ve vašich provoněných kuchyních při přípravě úžasných voňavých vánočních dobrot třeba právě podle našich vyzkoušených receptů.

číst dále ...

Češi se pomalu vrací k rybám. Nejoblíbenější je kapr a losos

Ryby si opět nachází své místo v českých jídelníčcích. Vyplývá to ze zprávy Českého statistického úřadu, podle které Češi ročně snědí přes půldruhého kila rybího masa. Nejčastěji se ryby na našich talířích objevují o Vánocích. Zde se ale střetává tradice s moderní kuchyní, a zatímco část strávníků nedá dopustit na kapra, stále častěji ho na štědrovečerní tabuli nahrazuje losos.

číst dále ...

Silvestrovské rychlovky

Letošní oslava Silvestra připadá na všední den. Po práci vám tedy mnoho času na pohoštění pro přátele nezbyde. Příprava tedy musí být rychlá a ideálně ještě originální a dobrá. To vše splňují naše tři silvestrovské recepty. Tak hurá do toho a půl je hotovo.

číst dále ...

Připravte si se svými dětmi a projektem Naskoč na mléčnou vlnu zajímavé vánoční cukroví

Vánoce jsou za dveřmi a ve většině domácností už pomalu ale jistě voní vánoční cukroví. Období, které děti zbožňují. Projekt „Naskoč na mléčnou vlnu“ vám přináší tipy na cukroví, které můžete spolu se svými dětmi připravit.

číst dále ...

Rychlé občerstvení pro nečekanou návštěvu? Vsaďte na oblíbené dipy

Občas se to stane každému z nás. Návštěva už přešlapuje za dveřmi a mezitím, co nám v hlavě vzniká plán na degustační menu, obrátíme lednici vzhůru nohama. Kde nic, tu nic. Hosté už zaujímají pozice na sedačce a stůl pořád zeje prázdnotou. Nepanikařte, situaci vždy zachrání jakýkoliv chutný dip. A my pro vás máme rovnou tři rychlé recepty ze surovin, které doma najdete vždycky.

číst dále ...

Vánoční trio – hrách, čočka a kroupy

Hrachová polévka, čočka a houbový kuba. Oblíbená vánoční trojka, kterou schválí i výživový poradce. Jak na tyhle stálice, aby si pošmákli i ti nejzarytější odpůrci všeho zdravého?

číst dále ...

Prosinec provoněný tradičním pečením

Podzim rychle utekl a je tu zima. Jste připraveni na prosinec, pravděpodobně nejoblíbenější měsíc všech dětí? Nechte se inspirovat a připravte svým nejbližším pohádkové dezerty inspirované adventními svátky.

číst dále ...

Napište do okna našeho gastronomického slovníku hledaný výraz nebo klikněte na jedno z písmen abecedy