REKLAMA

Hlavní rubriky receptů jídel a nápojů

Nákupní centra v Česku se více zaměřují na gastronomii. Hitem posledních let jsou zejména food festivaly

Uložit do Oblíbených Zapsat si poznámku

Nákupní centra se v posledních deseti letech začala výrazně soustředit na gastronomické služby. Kromě zvětšování plochy nájemců z tohoto sektoru s nimi také výrazněji spolupracují, při vlastních akcích například nabízejí jejich občerstvení. Centra čím dál častěji organizují vlastní food festivaly. Návštěvníkům se snaží obohatit nákupy o tematickou gastronomii, využívají přitom zejména současné popularity street foodu.


Gastronomie hraje v nákupních centrech s postupem času stále významnější roli. Podle odborníků si jako doplňková služba dodavatelé občerstvení vydobyli zásadnější místo se začátkem globální ekonomické krize. „Řada nájemců v nákupních centrech měla tehdy problémy, poptávka po maloobchodních prostorech poklesla a této příležitosti se chopily potravinářské provozovny jako McDonald‘s, KFC či Starbucks. Postupně si tak upevnily pozici, obsadily strategická místa v nákupních centrech a staly se významnou součástí marketingového nástroje jejich managementu,“ řekl regionalista z Ekonomicko-správní fakulty Masarykovy univerzity Josef Kunc.

Jedním z příkladů může být užší spolupráce nákupních center s gastronomickými nájemci během nejrůznějších akcí, které se v centrech konají. „Návštěvníci se tak mohou v rámci vybraných eventů setkat také s dodavateli gastro zážitků a užít si drobné osvěžení v podobě malého zákusku či drinku. Je to zajímavá přidaná hodnota, která je na místě často příjemně překvapí,“ uvedl ředitel Galerie Vaňkovka Brno Jan Borůvka.

 

 

Rostoucí plocha gastro provozů

Obsazenost nájemci v potravinářském sektoru by v českých nákupních centrech měla podle Kunce v budoucnu dále růst. Nyní činí zhruba 5 až 10 procent z celkové plochy, u atraktivnějších a úspěšnějších je pak mírně vyšší. Ve vyspělých zemích západní a jižní Evropy se uvedený podíl blíží i k 20 procentům. Podle regionalisty by plocha potravinářského segmentu v tuzemských centrech měla růst i v budoucnu, jedním z důvodů přitom bude mimo jiné trend zdravého stravování.

Právě aktuální trendy se přitom podle Borůvky musí nákupní centra snažit neustále sledovat a jít tak návštěvníkům naproti. „Vnímáme větší náročnost českých zákazníků směrem ke gastro provozům stejně jako rostoucí popularitu zejména asijské kuchyně. Snažíme se v tomto zohledňovat i naši nabídku z hlediska nájemců,“ doplnil ředitel Galerie Vaňkovka.

 

Začátek food festivalů

S gastronomií v nákupních centrech se v posledních letech začínají spojovat také nejrůznější akce v podobě food festivalů. Nebylo tomu tak ale vždy. „První food festivaly se v České republice pořádaly od roku 2007. V té době to byla u nás zcela ojedinělá akce, ale neměla nic společného s nákupními centry, byla to spíše forma open garden party, méně okázalé akce poté probíhaly jako street food festival,“ řekl Kunc. Až později na ně navázaly menší specializované gastronomické a kulinářské akce, ze kterých se následně etablovaly klasické food festivaly, jak jsou známé dnes.

Zřejmě nejvýraznější akcí tohoto druhu je v současné době Burger Festival, který se koná ve spolupráci s nákupními centry v 11 krajích v Česku a své zastoupení má i v Bratislavě. „Těší nás, že jsme největším tuzemským festivalem s více než 300 tisíci návštěvníky. Lidé mají rádi změnu a street food, nabídku 50 různých sliderů na jednom místě jim navíc nenabídne žádná restaurace,“ uvedl organizátor festivalu Bedřich Snášel.

 

 

Obliba street foodu

Popularitu street foodu vnímá jako jeden z hlavních důvodů oblíbenosti gastro akcí i Jan Borůvka. Konání food festivalů v blízkosti obchodních center je podle něj logickým vyústěním, které přináší oboustranné výhody. „Lidem, kteří míří na nákupy, nabízí možnost občerstvení v nadstandardní kvalitě. Naopak ti, kteří jdou v první řadě za jídlem, si mohou v parném létě svůj program zpestřit nákupem v klimatizovaném centru,“ sdělil.

Gastronomicky zaměřené akce jsou přitom podle Kunce trendem, který tuzemská nákupní centra přebírají ze západních zemí. „Oproti České republice, která je často první nárazníkovou zónou západních trendů, může být na Slovensku, v Maďarsku či Polsku určité fázové zpoždění v horizontu maximálně dvou let,“ upozornil Kunc. Podle Markéty Pavleje, provozovatelky food blogu Kitchenette.cz, lze v poslední době hovořit o boomu food festivalů. „Každý rok je jich více a více, i jejich návštěvnost je stále větší. Obchodní centra se snaží současné vlny využít. Podobné akce v nich však registruji až poslední rok,“ řekla.

Podle organizátora Burger Festivalu Bedřicha Snášela je jedním z hlavních důvodů obliby food festivalů také skutečnost, že se lidé ve městech nudí a hledají další aktivity. „Street food jim právě toto nabízí, bohužel ale ne vždy v plné kvalitě. Některé festivaly zařazují mezi své stánky prakticky každý subjekt z ulice, což není pokaždé ku prospěchu. V případě Burger Festivalu si snažíme vybírat jen ty nejlepší, abychom drželi vysokou úroveň,“ uzavřel Snášel.

Uložit do Oblíbených Zapsat si poznámku

Fotogalerie:


reklama


Nejnovější články

Nejlepší pomocníci do kuchyně pro profesionální i domácí použití

Plnička klobás Kdo by neměl rád klobásy. Směs na dobrou klobásu je opravdu jednoduché vyrobit, jelikož se skládá pouze z kvalitního mletého masa libového i tučného a různých směsí koření. Dá se vyrobit v podstatě s jakékoliv masa i ze směsi různých druhů. Zásadním problémem při přípravě klobás a jitrnic je ale plnění klobás. Špatně se odhaduje množství směsi tak, aby v klobáse nebyly vzduchové bubliny a zároveň aby nepraskla. V tom pomůže plnička klobás, která je určená do profesionální kuchyně, ale i na domácí výrobu. Ocení ji každý zejména během zabíjačky, kdy se připravují jelita a jitrnice opravdu ve […]

číst dále ...

Oblíbený letní dezert třikrát jinak. Kouzlete s ovocem!

Připravte si na odpolední posezení s přáteli lahodný a svěží zákusek, díky kterému z vás bude hvězda každé domácí party. Kombinace křupavého těsta s nadýchaným krémem a letním ovocem vás svou chutí i vůní spolehlivě dostane do prázdninové nálady. Přinášíme hned tři recepty na pečenou i nepečenou variantu.

číst dále ...

Nastává období slaďoučkých malin, vyzkoušejte je v originálních receptech

Léto je v plném proudu a konečně je k dostání lokální ovoce, na které jsme všichni tak dlouho čekali. Maliny – tyto šťavnaté bobulky jsou výborné samy o sobě, ale co je tentokrát zkusit ještě jinak? Propojte jejich perfektní sladkokyselou chuť s jinými ingrediencemi a překvapte své nejbližší během večerního posezení na terase pokrmy s neotřelými kombinacemi.

číst dále ...

Fenomén jménem Cava

Španělská cava se začíná čím dál častěji objevovat v hledáčku českých milovníků šumivých vín, a po boomu italského prosecca se i ona možná dočká své zasloužené chvilky slávy u nás. Cava, stejně jako Champagne, smí pocházet pouze ze zákonem určených oblastí, kterých je osm, přesto 95 % výroby sídlí v oblasti Penedes.

číst dále ...

Sezóna rajčat v plném proudu. Ponechte si jejich výtečnou chuť po celý rok

Konec srpna vždy znamená jediné – sezóna rajčat se bude blížit do finále. Pokud toužíte po tom, abyste si jejich výtečnou chuť ponechali i o něco déle, můžete se pokusit o výrobu domácího kečupu, pesta nebo oblíbených sušených rajčat. Přinášíme tipy na recepty, které budete milovat. Dbejte ale na to, abyste pro své dobroty vybírali kvalitní suroviny.

číst dále ...

Chuť moře se vrací. V září zahajuje třetí ročník festivalu Prague Mussel Week

Hlavní město v září hostí třetí ročník úspěšného food festivalu Prague Mussel Week, který přiveze do Česka chuť moře a celkem 23 tun holandských slávek. Milovníkům dobrého jídla se nabízí příležitost ve dnech 13. až 19. 9. ochutnat pokrmy z čerstvě nalovených mušlí ve více než sedmdesáti vybraných restauracích. Na webových stránkách akce si zájemci mohou vygenerovat voucher, se kterým lze využít 1+1 porci slávek zdarma.

číst dále ...

Kofi-Kofi: Budování franšízingových poboček nám dává smysl

Milovníkům kávy asi netřeba představovat společnost Kofi-Kofi. Ostatní možná zbystří, když napovíme, že se jedná o mobilní stánky s kávou, které jsou v retro stylu a obslouží vás v nich mladí usměvaví studenti. Letos v srpnu to bude 10 let, kdy do ulic Brna vyjel první KofiTruck. Následovala Praha, Olomouc, Plzeň a také Znojmo. O tom, jak celý projekt vznikl jsme si povídali s jedním ze zakladatelů, Igorem Slavíkem.

číst dále ...

Napište do okna našeho gastronomického slovníku hledaný výraz nebo klikněte na jedno z písmen abecedy