REKLAMA

Hlavní rubriky receptů jídel a nápojů

Nákupní centra v Česku se více zaměřují na gastronomii. Hitem posledních let jsou zejména food festivaly

Uložit do Oblíbených Zapsat si poznámku

Nákupní centra se v posledních deseti letech začala výrazně soustředit na gastronomické služby. Kromě zvětšování plochy nájemců z tohoto sektoru s nimi také výrazněji spolupracují, při vlastních akcích například nabízejí jejich občerstvení. Centra čím dál častěji organizují vlastní food festivaly. Návštěvníkům se snaží obohatit nákupy o tematickou gastronomii, využívají přitom zejména současné popularity street foodu.


Gastronomie hraje v nákupních centrech s postupem času stále významnější roli. Podle odborníků si jako doplňková služba dodavatelé občerstvení vydobyli zásadnější místo se začátkem globální ekonomické krize. „Řada nájemců v nákupních centrech měla tehdy problémy, poptávka po maloobchodních prostorech poklesla a této příležitosti se chopily potravinářské provozovny jako McDonald‘s, KFC či Starbucks. Postupně si tak upevnily pozici, obsadily strategická místa v nákupních centrech a staly se významnou součástí marketingového nástroje jejich managementu,“ řekl regionalista z Ekonomicko-správní fakulty Masarykovy univerzity Josef Kunc.

Jedním z příkladů může být užší spolupráce nákupních center s gastronomickými nájemci během nejrůznějších akcí, které se v centrech konají. „Návštěvníci se tak mohou v rámci vybraných eventů setkat také s dodavateli gastro zážitků a užít si drobné osvěžení v podobě malého zákusku či drinku. Je to zajímavá přidaná hodnota, která je na místě často příjemně překvapí,“ uvedl ředitel Galerie Vaňkovka Brno Jan Borůvka.

 

 

Rostoucí plocha gastro provozů

Obsazenost nájemci v potravinářském sektoru by v českých nákupních centrech měla podle Kunce v budoucnu dále růst. Nyní činí zhruba 5 až 10 procent z celkové plochy, u atraktivnějších a úspěšnějších je pak mírně vyšší. Ve vyspělých zemích západní a jižní Evropy se uvedený podíl blíží i k 20 procentům. Podle regionalisty by plocha potravinářského segmentu v tuzemských centrech měla růst i v budoucnu, jedním z důvodů přitom bude mimo jiné trend zdravého stravování.

Právě aktuální trendy se přitom podle Borůvky musí nákupní centra snažit neustále sledovat a jít tak návštěvníkům naproti. „Vnímáme větší náročnost českých zákazníků směrem ke gastro provozům stejně jako rostoucí popularitu zejména asijské kuchyně. Snažíme se v tomto zohledňovat i naši nabídku z hlediska nájemců,“ doplnil ředitel Galerie Vaňkovka.

 

Začátek food festivalů

S gastronomií v nákupních centrech se v posledních letech začínají spojovat také nejrůznější akce v podobě food festivalů. Nebylo tomu tak ale vždy. „První food festivaly se v České republice pořádaly od roku 2007. V té době to byla u nás zcela ojedinělá akce, ale neměla nic společného s nákupními centry, byla to spíše forma open garden party, méně okázalé akce poté probíhaly jako street food festival,“ řekl Kunc. Až později na ně navázaly menší specializované gastronomické a kulinářské akce, ze kterých se následně etablovaly klasické food festivaly, jak jsou známé dnes.

Zřejmě nejvýraznější akcí tohoto druhu je v současné době Burger Festival, který se koná ve spolupráci s nákupními centry v 11 krajích v Česku a své zastoupení má i v Bratislavě. „Těší nás, že jsme největším tuzemským festivalem s více než 300 tisíci návštěvníky. Lidé mají rádi změnu a street food, nabídku 50 různých sliderů na jednom místě jim navíc nenabídne žádná restaurace,“ uvedl organizátor festivalu Bedřich Snášel.

 

 

Obliba street foodu

Popularitu street foodu vnímá jako jeden z hlavních důvodů oblíbenosti gastro akcí i Jan Borůvka. Konání food festivalů v blízkosti obchodních center je podle něj logickým vyústěním, které přináší oboustranné výhody. „Lidem, kteří míří na nákupy, nabízí možnost občerstvení v nadstandardní kvalitě. Naopak ti, kteří jdou v první řadě za jídlem, si mohou v parném létě svůj program zpestřit nákupem v klimatizovaném centru,“ sdělil.

Gastronomicky zaměřené akce jsou přitom podle Kunce trendem, který tuzemská nákupní centra přebírají ze západních zemí. „Oproti České republice, která je často první nárazníkovou zónou západních trendů, může být na Slovensku, v Maďarsku či Polsku určité fázové zpoždění v horizontu maximálně dvou let,“ upozornil Kunc. Podle Markéty Pavleje, provozovatelky food blogu Kitchenette.cz, lze v poslední době hovořit o boomu food festivalů. „Každý rok je jich více a více, i jejich návštěvnost je stále větší. Obchodní centra se snaží současné vlny využít. Podobné akce v nich však registruji až poslední rok,“ řekla.

Podle organizátora Burger Festivalu Bedřicha Snášela je jedním z hlavních důvodů obliby food festivalů také skutečnost, že se lidé ve městech nudí a hledají další aktivity. „Street food jim právě toto nabízí, bohužel ale ne vždy v plné kvalitě. Některé festivaly zařazují mezi své stánky prakticky každý subjekt z ulice, což není pokaždé ku prospěchu. V případě Burger Festivalu si snažíme vybírat jen ty nejlepší, abychom drželi vysokou úroveň,“ uzavřel Snášel.

Uložit do Oblíbených Zapsat si poznámku

Fotogalerie:


reklama


Nejnovější články

Co se jí a jak se slaví velikonoce ve světě …

Velikonoce patří mezi nejoblíbenější svátky jara ve velké části naší zeměkoule, tedy přesně tam, kde najdeme křesťany a jejich víru. Velikonoce jsou totiž křesťanské svátky, které mají připomínat zmrtvýchvstání Ježíše Krista. A když jde o svátky, tak k těm většinou patří skvělé, často slavnostní jídlo. Následující řádky si tedy povíme o tradičních pokrmech, které se připravují právě o Velikonocích ve světě, ale ne jen o jídle, ale také o zvycích, které velikonoce v různých částech světa provázejí.

číst dále ...

Vyzkoušejte netradiční velikonoční recepty!

Mazanec, beránek, vajíčka, jidáše… Tato jídla jsou s Velikonocemi neodmyslitelně spjata. Můžete však zkusit sváteční stůl obohatit novými pochoutkami, kterými překvapíte rodinu i koledníky – a třeba se při tom nechte inspirovat tradicemi ve světě…

číst dále ...

NATU nabízí o Velikonocích trochu zelenější čtvrtek

Výrobce přírodních potravin NATU se chystá rozveselit velikonoční zelený čtvrtek 9. dubna výhodnější nabídkou zelených superpotravin. Takové hvězdy zdravého jídelníčku, jakými jsou mladý ječmen, kelp, matcha nebo moringa a mnohé další budou v tento den dostupné s desetiprocentní slevou.

číst dále ...

Mouky s přidanou hodnotou. Inspirujte se nejen na Velikonoce

Není mouka jako mouka. Asi každý z nás zná minimálně mouku hladkou, hrubou a polohrubou. To jsou nejčastější druhy mouky, na které v obchodech běžně narazíme. Pokud však chcete udělat něco pro své zdraví, sáhněte po moukách s přidanou výživovou hodnotou a vneste do pečení trochu chuťové inovace a živin.

číst dále ...

Jsou tu Velikonoce, sezóna vajec. Víte, jaká vybrat?

Každý všední den sní průměrný Čech jedno vejce. Věděli jste, že je tato významná potravina tvořena ze dvou třetin vodou? Zbylá sušina obsahuje téměř rovným dílem bílkoviny, minerální látky a tuky. A trochu sacharidů. Přemýšleli jste někdy, proč jsou některá vejce větší a jiná menší? Nebo zda je oranžový žloutek opravdu známkou kvality? A slyšeli jste už o IQ vejcích? Akademie kvality vyzpovídala Ing. Gabrielu Dlouhou, Ph.D., předsedkyni představenstva Českomoravské drůbežářské unie.

číst dále ...

TIPY z dílny návrháře Pavla Berkyho do kuchyně

Světoznámý československý návrhář Pavel Berky našel spojení mezi svými dvěma koníčky – módou a vařením. Právě ho můžete vidět na televizních obrazovkách v soutěži MasterChef Česko. Navrhl krásné lněné kuchyňské utěrky, které se vyznačují výbornou savostí, zástěru, ve které budete v kuchyni vypadat vždy dobře a designová prkénka na vaření. Na vše použil udržitelný, velmi praktický přírodní materiál – len.

číst dále ...

Jedinečné dubnové recepty, které potěší celou rodinu

Čeho není nikdy dost? Nových receptů! Na duben si pro vás Akademie kvality připravila výživné pokrmy plné bílkovin, vitaminů a minerálů. Nejenže potěší vaše chuťové pohárky, ale zároveň podpoří imunitu. V každém z nich bude minimálně jedna z těchto surovin: vejce, slanina, máslo, jogurt nebo pečivo. Typické snídaňové ingredience, které jsou ovšem využitelné i k obědu, večeři a svačině. A nezapomínejte, že se chuť pokrmu odvíjí od kvality použitých surovin. S jejich výběrem mohou pomoci loga kvality, jakými jsou např. Klasa a Regionální potravina.

číst dále ...

Napište do okna našeho gastronomického slovníku hledaný výraz nebo klikněte na jedno z písmen abecedy